Wat was het weer een prachtig gesprek.
Coaching en veel meer en dat in een SEX-Bioscoop?
Dat is bij ons héél GeWoon.
Of je er niet was uit onwetendheid, of omdat je de laatste tijd weer in de val van je Ego bent gelopen, of omdat jezelf ineens hult in stilzwijgen, of omdat je de waarde ervan onderschat, of simpelweg omdat je (gezonde) nieuwsgierigheid besloot te vertrekken uit je leven, of omdat je in de valkuil van het oordeel bent gevallen en al van te voren weet dat je er niets aan hebt (?), doet er niet toe.
Wie er niet was, heeft zichzelf tekort gedaan, dit zeg ik met volle overtuiging en vanuit liefde voor de medemens.
Ook dit gesprek (het duurde 3 uur en 20 minuten) was gevoelsmatig voorbij in een half uur.
Wat hebben weer weer veel ** van elkaar geleerd, wat hebben we elkaar weer uitgedaagd om anders naar dingen te kijken dan we voorafgaand aan dit gesprek deden en wat gingen we weer vrij en fris huiswaarts.
** Wie het idee had / heeft, dat er een leraar tegenover je zit, die je eens even lekker de les leest, ligt op de bodem van de valkuil die we - oordelen - noemen.
Ik ben dankbaar dat er zo'n mooi onderwerp ontstaan is, zonder dat er van te voren over nagedacht was en zonder dat er een draaiboek was.
We bespraken de enorm ruimte die er zich om alles heen bevindt, maar waar we onszelf veel te weinig bewust van zijn.
Vaak isoleren mensen zich in een piep kleine ruimte met hun persoonlijke probleem en/of mening.
Een benauwde manier van leven.
Ik zal in het kort 3 uur en 20 minuten samen proberen te vatten
Onzin natuurlijk, dat lukt me nooit, maar ik probeer je een fragmentje mee te geven van het gesprek.
Vaak focust men zich op een probleem. Er bestaat niets anders dan dat probleem. Men vergeet naar die enorme ruimte te kijken die zich om ieder probleem bevindt en vrij beschikbaar voor ons is. Wie deze vrije ruimte ziet merkt al meteen dat problemen transparanter worden en wat makkelijker te accepteren zijn en in het geval er een oplossing mogelijk is, deze in die enorme beschikbare ruimte makkelijker op te lossen zijn.
Vergelijk het maar met mensen die ongelukkig zeggen te zijn, terwijl ze van alles bezitten in abstracte en persoonlijke vorm, waar veel mensen jaloers op zouden zijn.
Men voelt het eigen leed het meest ... maar vergeet te onderzoeken of de reden van onze ontevredenheid wel legitiem is.
In de enorme ruimte eromheen veranderd alles.
(vaak kan een - anders denkend iemand - je daar op wijzen)
Kijk nu maar eens naar al die mensen die hun meningen verkondigen over bijvoorbeeld oorlogen, terwijl je nooit met zekerheid kunt zeggen wat er werkelijk aan de hand is en waarom.
Men is alleen maar aan het papegaaien en men oordeelt er flink op los.
Ten eerste omdat men de afgelopen 200 jaar niet ter plaatste is geweest, ten tweede omdat men nooit aan enige onderhandelingstafel heeft gezeten en ten derde omdat men zelf helemaal niets ervaren heeft.
In dat soort gevallen zeg ik persoonlijk dat ik de waarheid niet kan kennen en onthoud ik me van inhoudelijk commentaar, omdat ik weet dat ik anders onzin zou praten en van die kerk ben ik allang niet meer.
Je hoeft echt niet altijd een mening te hebben, ook al lijkt dat anno 2023 in de mode te zijn.
In de enorme ruimte eromheen veranderd alles.
(vaak kan een - anders denkend iemand - je daar op wijzen)
Ik ben de deelnemers dankbaar voor dit mooie gesprek.
Het volgende - en tevens laatste gesprek van 2023 - zal plaatsvinden op Dinsdag 28 November om 13.00 uur stipt.
Iedereen is weer van harte welkom.
Namasté
Mark